Jaroslav Kyša: Disturbance in the Force
Jaro’s works disrupt reality and laws of nature by not settling to physical principles. His works are distortions that affect the perception of the audience and how they face constantly shifting reality - hyperreality. Kysa works by experimenting with various materials, electrical mechanisms, motors, softwares, and magnets to bend the perception of time and human convictions. There are no general certainties in our post-truth world, there is a disturbance in the force. (Ville Laaksonen)Bio: In 2000 – 2007 Jaroslav Kysa studied art and intermedia at the Technical University of Košice with prof. Juraj Bartusz. At the same time he attended Anton Čierny’s atelier of spatial communication at the Academy of Fine Arts in Bratislava, where he now pursues a PhD. at the Department of Intermedia. He creates objects, installations, video and performance art, where he deals with tension, energy release, national symbols and social critique.
Suomeksi: Häiriö voimassa
Jaroslav Kysan teokset kyseenalaistavat todellisuutta ja luonnonlakeja haastamalla fysiikan lait. Hänen teoksensa ovat vääristymiä todellisuudessa, jotka vaikuttavat katsojan tapaan havainnoida jatkuvasti muutoksessa olevaa maailmaa - hyperreaalisuutta. Kysa työskentelee kokeillen erilaisia materiaaleja, sähkömekanismeja, moottoreita, ohjelmistoja ja magneetteja muokatakseen mm. ihmisten ajankäsitystä ja uskomuksia luonnosta. Totuuden jälkeisessä maailmassa ei ole yleistä varmuutta; Voimassa on häiriöitä. (Ville Laaksonen)Bio: Vuosina 2000 - 2007 Jaroslav Kysa opiskeli taiteita ja intermediaa Košicen teknillisessä yliopistossa prof. Juraj Bartuszin johdolla. Samanaikaisesti hän osallistui Anton Čiernyn tilaviestinnän ateljeeseen Bratislavan Kuvataideakatemiassa, missä hän jatkaa nyt tohtori opinnoissa ja opettajana Intermedia-osastolla. Hän luo esineitä, installaatioita, videoita ja performanssitaidetta, jossa hän käsittelee jännitteitä, energian vapautumista, kansallisia symboleja ja sosiaalista kritiikkiä.
Jaroslav Kyša, photo crédit: Tomáš Benedikovič
“Heaviness of being” crystal clear resin, glass, stone, 2017, all rights reserved jaroslav kyša
“Bad Humour” mixed media, 2016 all rights reserved jaroslav kyša
No comments:
Post a Comment
Comment here